Προετοιμασία μαθητών από τους γονείς για την επίσκεψη στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.

Τι είναι τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.;

Τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. είναι κέντρα διεπιστημονικής αξιολόγησης και συμβουλευτικής υποστήριξης. Πρόκειται για μια υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας, στην οποία μπορούν να απευθυνθούν οι γονείς και οι κηδεμόνες μαθητών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες μάθησης ή προσαρμογής στο σχολείο. Τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. λειτουργούν σύμφωνα με την αρχή της διεπιστημονικότητας, που σημαίνει ότι για την αξιολόγηση των μαθητών συνεργάζονται τα μέλη μιας διεπιστημονικής ομάδας που αποτελείται από: ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, εκπαιδευτικό (νηπιαγωγό, δάσκαλο, φιλόλογο, μαθηματικό, φυσικό, χημικό) με ειδίκευση στην ειδική αγωγή, λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή και φυσικοθεραπευτή.

Αγαπητοί μας γονείς και κηδεμόνες,

Κατανοούμε ότι η προοπτική μιας επίσκεψης στο ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ. μπορεί να προκαλέσει άγχος, τόσο σε εσάς όσο και στο παιδί σας. Οι μαθητές που πρόκειται να αξιολογηθούν ενδέχεται να νιώθουν ανασφάλεια ή φόβο για το άγνωστο, κάτι φυσιολογικό και αναμενόμενο, ιδίως αν δεν έχουν αξιολογηθεί ξανά στο παρελθόν. Επιπλέον, η αναμονή των αποτελεσμάτων ίσως αυξήσει αυτή την αγωνία. Η ανοικτή συζήτηση και η προετοιμασία των μαθητών εκ των προτέρων μπορεί να διαμορφώσει ένα θετικό κλίμα και να μειώσει τον φόβο και το άγχος. Για όλους αυτούς τους λόγους, είναι σημαντικό για όλη την οικογένεια να γνωρίζει τα βήματα αυτής της διαδικασίας.

Βήμα Πρώτο: Θυμίστε στο παιδί σας, πως είναι διαφορετικό και μοναδικό!

«Για μια δίκαιη διαδικασία διαλογής θα πρέπει όλοι σας να σκαρφαλώσετε εκείνο το δέντρο»

  • Κάθε ένα από τα παραπάνω ζωάκια είναι ξεχωριστό και έχει τις ιδιαίτερες και ξεχωριστές του δυνατότητες και αδυναμίες! Έτσι και ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο. Καθένας από εμάς έχει μοναδικές και ξεχωριστές δυνατότητες αλλά και αδυναμίες.
  • Τόσο οι δυνατότητες όσο και οι αδυναμίες έχουν πολλά να μας προσφέρουν, αν τις κατανοήσουμε και τις αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Πρώτα από όλα όμως, πρέπει να τις αναγνωρίσουμε.
  • Είναι σημαντικό να πούμε στο παιδί ότι δεν έχει κάποιο «πρόβλημα». Στο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ θα προσπαθήσουμε μαζί να καταλάβουμε ποιος είναι ο τρόπος με τον οποίο μαθαίνει το παιδί, ποια είναι τα ξεχωριστά, δυνατά του σημεία και ποιες οι αδυναμίες του.

Βήμα Δεύτερο: Μιλήστε στο παιδί σας για τη διαδικασία!

Αν πρόκειται για νήπιο:

  • Eξηγήστε του ότι θα κάνει μια σειρά από ευχάριστες δραστηριότητες μέσα από τις οποίες μαζί θα ανακαλύψουμε τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει καλύτερα!
  • Δώστε την επιλογή, αν το επιθυμούν, να έχουν μαζί τους ένα δικό τους παιχνίδι και πείτε τους ότι στο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. θα παίξουν παιχνίδια διαφορετικά και μοναδικά !

Αν πρόκειται για μαθητή / μαθήτρια του Δημοτικού ή του Γυμνασίου / Λυκείου

  • Πρέπει να ξέρει ότι δε θα γράψει τεστ ούτε θα βαθμολογηθεί, όπως στο σχολείο! Η αξιολόγηση αφορά μια σειρά από δραστηριότητες μέσω των οποίων ο ειδικός επιστήμονας θα καταλάβει πώς να βοηθήσει τον μαθητή/τη μαθήτρια, πώς μαθαίνει καλύτερα.  
  • Στους έφηβους μιλήστε ανοιχτά για τη διαδικασία! Επιτρέψτε τους να μάθουν τα βήματα των επισκέψεων στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. όπως αυτά αναφέρονται παρακάτω! Μην ξεχνάτε! Η ενεργός συμμετοχή τους στη διαδικασία της αξιολόγησης, ενθαρρύνει την υπευθυνότητα για την προσωπική τους υγεία και πρόοδο.
  • Ενημερώστε τους ότι στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. θα μπορέσουν να μιλήσουν για ό,τι τους απασχολεί, να μοιραστούν τις σκέψεις και τους προβληματισμούς τους.

Σε κάθε περίπτωση

Διαβεβαιώστε το παιδί σας πως οποιαδήποτε στιγμή εκείνο το θελήσει, μπορεί να διακόψει τη διαδικασία! Κάντε το να νιώσει ασφάλεια υποσχόμενοι πως θα είστε εκεί κοντά για οτιδήποτε σας χρειαστεί!

Βήμα Τρίτο:

  • Ενημερώστε το παιδί για το ότι θα χρειαστεί να έρθετε στην Υπηρεσία μας τουλάχιστον δυο φορές (μαζί με το παιδί).
  • Ο μαθητής/η μαθήτρια αξιολογείται από ψυχολόγο και εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, ενώ εσείς πραγματοποιείτε συνάντηση με τον/την κοινωνικό/ή λειτουργό
  • Σε περίπτωση που η διεπιστημονική ομάδα κρίνει ότι χρειάζεται αξιολόγηση από λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή ή φυσικοθεραπευτή, τότε θα χρειαστεί να δρομολογηθούν επιπλέον συναντήσεις με τον μαθητή/τη μαθήτρια.
  • Μια εβδομάδα πριν την αξιολόγηση θα ενημερωθείτε τηλεφωνικώς για την ημέρα και την ώρα του ραντεβού σας.
  • Ο χρόνος διάρκειας των συναντήσεων κυμαίνεται μεταξύ 1 έως 2 ωρών. Είναι σημαντική η έγκαιρη άφιξή σας στον χώρο της αξιολόγησης, ώστε να μην παρακωλύονται οι αξιολογήσεις των επόμενων μαθητών στον χώρο των αιθουσών.
  • Αν προκύψει κάτι σημαντικό (π.χ. ασθένεια) φροντίστε να μας ενημερώσετε, ώστε κάποιος άλλος μαθητής να έχει την ευκαιρία να αξιολογηθεί. Στη συνέχεια θα επαναπρογραμματίσουμε τη συνάντηση.
  • Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία, θα σας καλέσουμε τηλεφωνικώς προκειμένου να οριστεί η επίδοση της αξιολογικής έκθεσης.
  • Μετά το πέρας της αξιολόγησης κάντε κάτι όμορφο μαζί. Μια βόλτα, ένα παγωτό ή οτιδήποτε εσείς επιλέξετε. Η αξιολόγηση είναι μια ευκαιρία για ωραίες στιγμές με την οικογένεια! ♥

Μαρία Ρόσα Γκόβα Ψυχολόγος-Εκπαιδευτικός